Wednesday, 8 June 2011

aurat, wanita dan neraka

Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu..




Aurat Itu Tinggi Nilainya



Betapa Islam mementingkan nilai aurat sehingga gambar perempuan yang tidak bertudung atau tidak menutup aurat itu pun dikira sebagai aurat dan berdosa bahkan rambut yang terputus itu pun dikira aurat,wajib dijaga daripada pandangan lelaki.Semuanya bertujuan bagi menjaga maruah wanita itu sendiri.Logiknya,jika Rafiq nampak rambut Salina yang terputus di karpet surau,Rafiq dapat mengagak rambut Salina macamana.Pasti Salina akan berasa malu.
Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.
Mulianya darjat kaum Ansar berbanding kaum Quraisy kerana auratnya. Imam Bukhari dalam satu riwayat memetik kat-kata Safiyah, katanya, “ketika kami berada di sisi Aishah,kami telah memuji kelebihan wanita Quraisy.Lalu Aishah berkata bahawa sesungguhnya wanita Quraisy itu ada kelebihannya juga.Tetapi,demi Allah,aku tidak melihat kelebihan tersendiri yang ada pada wanita Ansar.Mereka amat beriman kepada kitab Allah dengan apa yang diturunkan oleh Allah kepada mereka.Sesungguhnya telah turun ayat 31 Surah An-Nur yang memerintahkan para wanita mukminah melabuhkan kain tudung mereka sehingga tidak nampak lagi perhiasan.Demikian juga dengan lelaki mereka ,apabila pulang ke rumah mereka terus membaca ayat tersebut kepada isteri-isteri mereka,anak-anak perempuan mereka,saudara-saudara perempuan mereka dan kepada kaum kerabat mereka yang wanita.Setelah mendengar ayat itu,tidak ada seorang pun daripada mereka duduk,semuanya bangun mengambil kain,lalu menutup kepala dan muka mereka demi mematuhi dengan segera perintah ayat tersebut.Kelihatanlah mereka berjalan di belakang Rasulullah dalam keadaan menutup seluruh tubuh badan dengan pakaian hitam,bagai gagak-gagak hitam.”
Jika anda berjalan di satu jalan,di jalan itu terdapat banyak tahi lembu. Apakah tindakan yang anda akan lakukan?Angkat kain anda supaya tidak terkena tahi dan berjalan melepasinya?Atau terus sahaja berjalan tanpa menghiraukan tahi-tahi tersebut?
Ummu Salamah,isteri baginda yang terkenal dengan akalnya yang hebat pernah bertanya, “aku termasuk wanita yang memakai pakaian labuh sehingga apabila berjalan di tempat kotor,terkena kekotoran di pakaianku.”Rasulullah menjawab, “cucuilah selepas itu.” (Riwayat Abu Daud dengan sanad Soheh)
Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah lebih mementingkan penjagaan aurat daripada kekotoran kerana kekotoran lumpur mudah untuk dicuci tetapi terdedahnya aurat menyebabkan diri dan orang lain pun turut terpalit dengan dosa yang sukar untuk dibersih.
 


Wanita dan Fair n Lovely



“Aku memang sukelah tengok pompuan yang bile die pakai tudung,belakang tudung die naik ke atas.Lawa dow.”Bisik Cerah kepada Fitri.
“Owh,tu sebab care ikat rambut die kan?”Tanya Fitri.
“Eh,bukanke sebab rambut die panjang ke?”Soal Cerah balik.
“Tu satu sebab la,tapi boleh je yang rambut panjang tu jatuhkan.Ade kawan aku,freehair,bile die pakai tudung,jadi camtu la.Rambut takde la panjang sangat.”Terang Fitri.
“Ah,tak kisahla,yang penting aku suke.”Beritahu Cerah.
Semasa di sekolah menengah dulu,ada seorang ustazah yang sangat cantik,dia pakai tudung seperti di atas dan disebabkan dia,ana memang suke tengok perempuan yang pakai tudung yang ada seakan-akan bonggol di belakang.Semasa balik ke Kelantan tempoh hari,ana sempat ke pasar malam Wakaf Che Yeh.Mungkin takdir, ana beli satu buku tentang aurat dan dalam buku itu tertulis satu hadis nabi yang berbunyi:
Diriwayatkan oleh Imam At-Tabari dalam Al-Mu’jamus Saghir dengan sanad soheh bahawa Rasulullah bersabda yang maksudnya; akan datang suatu masa dalam umatku segolongan wanita berpakaian tapi sebenarnya mereka bagai bertelanjang tanpa pakaian.Sanggul mereka ditinggikan bagai goh unta(bonggol).Kutuklah mereka,sesungguhnya mereka itu terkutuk (dikutuk oleh Allah)
Setelah membaca hadis ini,ana tersentak,terkesima buat seketika.Ya Allah, ampunkanlah hamba Mu yang dhaif ini.Ternyata ana telah menyukai sesuatu yang terkutuk.Dalam riwayat Bukhari,hadis ini terdapat tambahan yang berbunyi:
Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium sedikit pun bau syurga.Sesungguhnya bau syurga itu dapat tercium dari jarak yang amat jauh sekali.

Namun begitu,bagaimana pula dengan wanita yang mempunyai rambut yang panjang?Secara jujurnya,saya masih belum mempunyai jawapan yang tepat tentang ini.Puas mencari dan bertanya,tapi tiada jawapan yang boleh digunakan sebagai pegangan.Jadi,ana berharap ada pembaca yang sudi berkongsi tentang perihal sanggul ini.Hadis di atas dikeluarkan dengan tujuan untuk berkongsi,bukan untuk menetapkan apa-apa hukum.Insya Allah,jika saya ada jawapannya,saya akan hebahkan kepada semua.
Wanita diharamkan berhias untuk menunjuk-nunjuk.Sabda Rasulullah, “siapa yang memakai pakaian yang menjolok mata,maka di akhirat nanti Allah akan memakaikannya pakaian kehinaan dan kemudian dinyalakan api neraka pada pakaiannya.”
“Habis tu?Takley la pakai bedak?Takley la pakai celak?Takley la pakai T3?Fair n lovely?”
Semua amalan itu bergantung pada niatnya,jika niat untuk menunjuk-nunjuk maka haram hukumnya namun jika untuk menjaga kecantikan diri dengan syarat tidak berlebih-lebih,syarak membenarkannya.Kalau kulit hitam, dimake-upnya sehingga menjadi putih,ini haram.Ingat,jangan berlebih-lebih sehingga menarik minat lelaki untuk melihatnya.
Perhiasan pula bagaimana?Boleh,wanita dibolehkan memakai perhiasan berdasarkan firman Allah dalam surah An-Nur tetapi hanya yang zahir sahaja.Dalam membahaskan ‘perhiasan yang zahir’,banyak pendapat yang keluar.Yang paling senang dan dipraktikkan di Malaysia,cincin dan gelang. Kalau anda memakai rantai atau anting-anting,ia hanya boleh dipamerkan kepada 17 jenis golongan sahaja iaitu suami,bapa kandung,bapa meretua,anak lelaki,anak lelaki tiri,saudara lelaki,anak lelaki saudara lelaki,anak lelaki saudara perempuan,wanita islam,hamba lelaki,pelayan lelaki yang tidak bersyahwat,kanak-kanak lelaki(<-diterangkan dalam Quran| diterangkan dalam hadis->),anak lelaki susuan,bapa susuan,saudara susuan,bapa saudara susuan dan menantu lelaki.
Syarat seterusnya,jangan menyerupai pakaian lelaki.Dari Abdullah bin ‘Amar katanya, bahawa dia mendengar Rasulullah berkata, “tidak termasuk golongan kami wanita yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai wanita.”
Jangan pula meniru pakaian ahli agama lain.Disebabkan pakaian Sister Kristian nampak lawa,lalu dipakainya.Haram.Rasulullah bersabda, “siapa yang menyerupai suatu kaum,maka ia dianggap tergolong ke dalam golongan tersebut.”Dalam bab ini,Rasulullah sangat tegas.Rasulullah pernah melihat 2 helai pakaian yang bergambar burung.Lalu baginda bersabda yang maksudnya, “Sesungguhnya ini adalah pakaian orang-orang kafir.Oleh itu janganlah kamu memakainya.”Kebiasaan ini,orang ramai suka memakai pakaian yang tertera kalimah-kalimah agama lain dan simbol-simbol agama lain,jangan pakai,haram hukumnya.Rasulullah menggunakan perkataan ‘jangan’ dalam hadis di atas menunjukkan pemakaiannya adalah haram.
Dan jangan pula memakai pakaian itu untuk bermegah-megah.Satu golongan yang tidak akan dipandang oleh Allah di akhirat esok adalah golongan yang memakai pakaian yang kainnya bawah buku lali.Hadis ini merupakan satu kiasan,di zaman Rasulullah,ramai orang yang suka bermegah-megah dengan memakai pakaian sehingga tersentuh tanah dek kerana sukarnya mendapat kain di zaman itu.Sesiapa yang melabukan pakaian bermakna dia orang yang kaya.Jadi,hadis ini sebenarnya ingin menyatakan Allah tidak memandang golongan yang bermegah-megahan.Jadi,janganlah pakai pakaian untuk bermegah-megah.

Akhir Qalam




Allah itu cantik dan sukakan kecantikan maka jagalah kecantikan diri anda wahai kaum Hawa.Islam adalah agama fitrah jadi islam sentiasa mementingkan fitrah manusia.Fitrah wanita adalah sentiasa ingin kelihatan cantik walaupun mukanya bak bulan purnama,jadi Islam membenarkan wanita untuk menjaga kecantikannya tapi bersyarat.
Apabila diikat-ikat dan disimpulkan perkara-perkara di atas,semuanya akan kembali kepada satu yakni niat.Jika baik niat anda,insya Allah,anda dapat pahala jika tidak anda dapat dosa.Jika anda menjaga kecantikan diri anda untuk bakal suami anda,insya Allah,syurga balasannya tapi ingat,jangan berlebih-lebih.Dan kepada wanita yang bersuami,anda wajib menjaga kecantikan anda.
Suami tidak akan cakap , ayang pakai lah tu,kuruskan sikit badan ,senam la sikit,pakai pewangilah dan macam-macam lagi kerana lelaki biasanya merupakan pemerhati yang setia dan kerjanya hanya memerhati.Bila subjek yang diperhatikan itu tidak menarik,maka mulalah dia mencari subjek yang lain untuk diperhatikan.Ha,masa ini barulah sibuk cari itu cari ini.Sesal dahulu pendapatan dan sesal kemudian,tiada guna beb~
Jika anda telah terlanjur memakai tundung tapi berbonggol unta,memakai baju tapi nampak susuk tubuh badan,memakai pakaian sang lelaki,anda masih selamat.Insaflah.Allah menerima taubat hamba Nya walau apa-apapun jenis kesalahan selagi tidak mensyirikkan Nya.
Akhir kata,sama-samalah kita menjaga aurat,tidak kisahlah lelaki atau perempuan,semua ada batasnya.Wallahua’lam






No comments:

Post a Comment